Aangekomen in Agra

29 oktober 2018 - Agra, India

Het was een lange dag vandaag. Vanmorgen om 8.00 uur vertrokken uit Ranthambore en om 17.00 uur bij het hotel aangekomen. Gisteren al 8 uur in een jeep door elkaar gerammeld, dus echt lekker was het niet.
Het eerste gedeelte was slecht. Kilometers lang werd aan de weg gewerkt. Soms was de weg een stukje normaal en het volgende ogenblik hobbels en reden we door de kuilen en gaten. Soms moest je met twee handen de stoel voor je vasthouden. Onderweg nog een opstopping gehad. Het leger stond het verkeer te regelen. Bleken er twee legertrucks op elkaar geklapt.

Shilpa had vandaag een lange rok aan. Toen we samen in een wegrestaurant in de wc stonden kwam er een toerist binnen die haar handen samen deed, een knikje gaf en Namaste zei. Hahaha. Onderweg hebben we weer veel gezien. Veel vaker motors met 4 personen en een keer 5 mensen op een motor. De vrouwen in sari zitten in amazonezit. Je vraagt je af of de sari niet tussen de wielen komt. Vandaag zag ik ook een vrouw achterop zitten met een koffer in haar hand en daar tussen zat ook nog een kind. De kinderen klemmen ze onder hun arm waardoor het wel lijkt alsof ze een pop bij zich hebben. De gekste dingen zie je hier. Ook onderweg op de snelweg een bestelbusje met overal mensen. Er In, er op en hangend aan de achterkant en zijkant.

Op de snelweg waren ook een soort tolpoortjes. Een keer stopten we en kwamen er jonge jongens met een zelfgemaakt instrument. Bij mij stond er een voor het raam die begon te zingen en met de mooiste glimlach keek hij me aan. Hij zong ook nog i love you en gaf een vette knipoog. Toen het allemaal niets opleverde keek hij me heel boos aan.

Onderweg kwamen we een mooi versierde Hindutempel tegen. Toen we stopten kwamen er direct vrouwen met kleine kinderen op hun arm aan om te bedelen
Een kindje had een hele nare wond op zijn hoofd. Ze vroeg geld voor het ziekenhuis. Onze chauffeur gaf een klein beetje en wij ook. Ze keek niet blij. Ze had vast meer verwacht. In de tempel was het erg mooi. Heel veel versieringen, kleuren en bling bling. In de grote ruimte zat in het midden een man op zijn knieën heel hard te bidden. Ik moest nog even naar de wc. Dat was een lange ruimte met op een rij allemaal gaten in de grond met een klein muurtje ertussen. Gelukkig was ik alleen Bah. Fris was het niet.

Bij het hotel aangekomen werden we opgewacht door iemand van de Indiase reisbureau. Een man waarbij er nog een melktandje in zijn gebit was blijven zitten, precies in het midden tussen zijn voortanden. Veel informatie had hij niet. Wel de vraag of we nog een gids wilden voor het bezoek aan de Taj Mahal.

Het hotel viel wel tegen. Het vorige was prachtig. Deze ligt midden in de stad en heeft alleen een ongezellig dakterras. In de lift wordt wel verwezen naar the exotic garden on the rooftop! Nou dan verwacht je wat.

Alle kamers hebben geen ramen. Een beetje opgesloten is het wel. Gelukkig maar voor 2 nachten. Wel vanaf het dakterras mooi uitzicht op de Taj Mahal. 's Avonds even de straat op gegaan bij het hotel. Het is er erg druk en je wordt voortdurend aangesproken. Bij een klein winkeltje een miniversie van de Taj Mahal gekocht. Echt marmer volgens de man. Waarschijnlijk lijkt het erop, maar het is een leuke herinnering. In een andere winkel vol met marmeren borden, tegels, doosjes.... een keukenmagneet van marmer gekocht voor iets meer dan 300 roepie. Ik denk ook veel te veel, want de man begon het direct in te pakken. Inmiddels was ook hier de deur achter ons dicht gedaan en het gordijn ervoor getrokken. En dat allemaal voor een keukenmagneet!

1. Karin:
    30 oktober 2018
    Ojee ja die wegen...hobbeldebobbel..... als je er later aan terug denkt zul je zeggen "met gevaar voor eigen leven". En de Indiase mensen breken records wat betreft hoeveel mensen of goederen op- of in een vervoersmiddel passen.
  2. Theo:
    30 oktober 2018
    Blijft wel een trieste omgeving met zoveel armoe. Pffff de wereld heeft nog wel een inhaalslag te maken tegen armoe en leed!