Paleizen, Tempels, het dorp & een nieuw hotel

2 november 2018 - Orchha, India

Vanmorgen al vroeg wakker geworden van de werklui die zich, volgens mij, verzamelden onder ons raam. Er werd druk gepraat. Niet lang daarna begonnen de boor- en schuurgeluiden weer. Dat is niet fijn wakker worden als je van plan was voor een keer ietsje langer te slapen.

Tot mijn grote verbazing begon ook de man bij de ingang op zijn bamboefluit te blazen. Met alle plezier had ik die doormidden gebroken. Ik was met hoofdpijn wakker geworden. Je moet je voorstellen dat er vanaf de receptie een hele lange gang loopt met een aantal bochten er in. En deze gang wordt geschuurd en geschilderd. Gewoon een lange witte gang met stof en verf spetters. Gisteren waren ze naast onze kamerdeur ook de wanden aan het schuren en vanmorgen stond er een mannetje op een kratje met een lange kwast te schilderen. Nergens zijn ramen die open kunnen. Niet in de gang en niet in de slaapkamers. Overal hing een soort chemische verflucht. En overal stof op de vloer. Zelfs ook bij het zwembad.

Wij waren weer de enige bij het ontbijt.
De ober had beter niet kunnen vragen: of we lekker hadden geslapen?
Nee dus. Ze waren echt hartstikke lief en aardig en deden hun best, maar dit was gewoon ongezond.
De directeur werd er bij gehaald. Uiteindelijk mochten we naar een andere kamer met een raam en waar niet zo'n vieze lucht hing. Ook zou hij opdracht geven dat er niet gewerkt mocht worden in dat deel van de gang.

Wij hadden al contact opgenomen met de reisorganisatie in India en wilde dit even afwachten. Inmiddels was onze chauffeur gekomen voor het bezoek aan de paleizen en tempels in de buurt. Het was maar een klein stukje rijden. Voor het bezoek hebben we een gids genomen. Eerst zijn we naar een oud en vervallen paleis gegaan. Dit is ooit maar een nacht bewoond geweest. Ik vond het veel lijken op het Agra fort. Het was wel erg mooi. Er waren Mogoolse invloeden met Moorse bogen aan de bovenkant van de deuren, maar ook Hindoestaanse. Dan loopt de bovenkant in een punt net zoals de handen gevouwen zijn bij een begroeting of zijn er schulpranden. Aan de buitenkant waren trappen met daarnaast op drie hoogtes een plateau. Vanaf een plateau kon men makkelijk op een olifant, kameel of paard stappen. Daar vlak achter waren de stallen en was er een prachtig uitzicht over de omgeving. Heel erg groen. Ook vlakbij waren nog de restanten te zien van het grote huis dat ooit was gebouwd voor de favoriete danseres.

Het volgende paleis is wel bewoond geweest. Hier waren prachtige schilderingen te zien. Onder andere de reïncarnatie van Boedha. De laatste reïncarnatie was in een wit paard en men wacht nog steeds op de volgende reïncarnatie. Ook de gids geloofde hier heilig in.  In dit paleis waren de badkamers, de wc's en badplaats nog duidelijk te zien.

Vanaf hier konden we lopend naar het dorpje. Op de brug richting het dorp zaten een paar prachtig geklede mannen. Natuurlijk een foto waard. De man stond meteen op om met ons te poseren voor een foto. Natuurlijk ook weer veel bedelaars. In het dorp was net een kleine lokale markt. Erg leuk. Bij de markt liepen veel koeien en verkochten mensen bloemen om in de tempel te offeren. De tempel zelf zijn we niet in geweest. Die trappen waren zo enorm hoog. Het was bloedheet. Onderaan de tempel stond een nieuwe auto met een paar mensen bij de motorkap. De gids wees ons erop. De auto werd ingezegend door een heilige. Er kwam wierook aan te pas en natuurlijk bloemen. In een klein winkeltje wierook, kipkruiden en kohl gekocht. Ook vroeg ik naar een sari speld. Ik dacht dat er speciale spelden waren om de plooien bij elkaar te houden en dat leek mij wel handig om te kopen. De man leek het niet te begrijpen. Wij hebben het zo duidelijk mogelijk uitgelegd. Toen moesten we even wachten en ging hij naar buiten. Na een klein ogenblik kwam hij enthousiast weer terug. We konden de sari speld van zijn moeder kopen. Bleek het gewoon een kleine veiligheidsspeld te zijn! En hij vond het toch vreemd dat we deze niet kochten...

Vervolgens met de bus gereden naar de tempel naast ons hotel. Hier ligt een tempel aan de Betwa rivier en daar achter liggen 6 koninklijke graftombes. Erg mooi om te zien. In een van de torentjes zagen we een gier op zijn nest zitten. Een van de twee die in de boom bij het hotel zaten.

Inmiddels was er, via de chauffeur, contact geweest met het reisbureau. Ondanks ons voorstel om nog een nacht in het hotel te blijven en een nacht eerder naar het volgende hotel te vertrekken, kregen we te horen dat voor een nacht twee kamers waren geboekt in het duurste vijfsterren hotel in Orchha. Hebben wij weer. Koffers gepakt en op naar een ander hotel een stukje verderop.

Daar aangekomen moesten we eerst door een hek. Op het terrein stonden bewakers met wapens. Grote witte banken met rode kleden ervoor stonden buiten voor als je even moet wachten. Binnen alles marmer en een lobby zo groot en luxe. Een enorm gouden koepel plafond met de grootste kroonluchter die ik ooit gezien heb.
De kamer is super luxe. Een enorme badkamer met daarnaast zelfs een klein privetuintje waar je even kan afkoelen. Een stortdouche, een ligbad en een heerlijk bed. In de middag hadden we het enorme zwembad voor ons zelf. Geen mens te zien. Wel een slangenvel gevonden.

Zoveel luxe is leuk, maar past niet echt bij ons. Maar goed. We passen ons aan. Vanavond maar weer een jurkje aan bij het eten...