Tempels en oude paleizen in Orchha

1 november 2018 - Orchha, India

Na een heerlijk, uitgebreid ontbijt vanmorgen vertrokken uit onze koninklijke kamers. Het was echt een cadeautje. Bij het uitchecken kregen we een zakje bloemzaadjes mee van bloemen uit de tuin. We werden door 5 personeelsleden uitgezwaaid. Wat bijzonder om dit mee te maken.

Het was niet zo'n lange rit naar ons volgende hotel in Orchha. Ongeveer drie uur.

Langzaam veranderde het landschap. Het is hier veel groener. Ook in het landschap veel stenen. Bijna de hele afstand lang werd er aan de weg gewerkt. Tientallen nieuwe viaducten in aanbouw hebben we inmiddels gezien. En veel nieuwe wegen die ze aan het maken zijn. Alleen zie je bijna nooit iemand aan het werk. Bij de wegen die half af zijn ontstaan er ontzettende stofwolken waardoor er bijna niets meer te zien is.
Ook zagen we een aangelegde muur bij weer een op- of afrit, waar de struiken al doorheen groeiden. Het lijkt wel of ze overal tegelijk aan beginnen en niks afmaken.

Wel sneu voor de mensen die langs de weg wonen. Die zaten gewoon constant in een stofwolk. Soms had je ineens een stuk gewoon asfalt en vervolgens hobbelde je in de bus weer alle kanten op omdat we over de keien en het zand reden.

Halverwege de middag aangekomen bij ons hotel in Orchha en lekker bij het zwembad gezeten. Helaas hangt overal een verflucht want ze zijn de kamers aan het opknappen. Ik denk dat ze vanmorgen onze kamers hebben af gekregen want het stinkt verschrikkelijk. De badkamer is nieuw en dat is wel weer fijn. Aan de gangen wordt nog gewerkt.

Vanaf het zwembad kijk je over een muur op de Betwa rivier. Prachtig om te zien met overal keien en in de verte een oude boogbrug. In de rivier zijn kinderen aan het zwemmen en in de verte zie je dat er op de grote keien was te drogen ligt. Aan de andere kant, naast het hotel, staat een eeuwenoude tempel. 's Avonds zien we nog twee grote gieren in een boom op het terrein.

Ook hier in het hotel weinig gasten. Die paar die er zijn zien we aan het begin van de avond vertrekken. Het lijkt wel alsof we als enige overblijven. Om 19.00 uur zou het restaurant open moeten gaan, maar alles blijft donker. We zien wel een paar mannen binnen zitten en kloppen dan maar op het raam. We kunnen binnenkomen en eten bestellen. Er gaat wat licht aan en we hebben 6 man personeel tot onze beschikking die allemaal een eigen taak hebben. De een neemt de bestelling op, de ander brengt de borden en weer een ander haalt ze weer op. Het eten is alleen vegetarisch, maar smaakt goed.

Morgen gaan we met de chauffeur een rondje maken langs de oude tempels en paleizen in de buurt.

1. Karin:
    1 november 2018
    Die keien in de rivier herinner ik me nog goed. Vrouwen deden er de was op de oevers. Orchha was relaxed. Geniet ervan.