Terug in India

22 oktober 2018 - New Delhi, India

Tientallen ogen kijken ons aan. Heel veel mannen staan te wachten met een bord in hun handen. Wij lopen langzaam langs de rij op zoek naar onze naam. Na een lange vlucht zijn we in Delhi aangekomen. Wat een grote stad is het toch. 28 miljoen mensen op een plek ter grootte van de provincie Utrecht. Wij keken uit het vliegtuig en zagen duizenden lichtjes. In totaal vlogen we 15 minuten boven de stad voordat we gingen landen.

In de nacht kwamen we bij Luytens Bungalows aan. Wat een verrassing. Alles was nog precies hetzelfde als 16 jaar geleden.

Vanmorgen wakker geworden van een luid Yaaweee. Het leek wel of er een man onder ons raam stond te roepen. En dat meerdere keren. Geloof me. Ook al heb je maar een paar uurtjes geslapen. Dan ben je echt wakker. Vandaag hebben we hem nog vaak gehoord.

Bij het ontbijt hebben we de eigenaresse ontmoet. We herkende haar direct. Wat een hartelijke vrouw. Nadat we hadden verteld dat we na 16 jaar terug waren met de kinderen, was ze zo onder de indruk van ons verhaal dat ze het gewoon door vertelde aan andere gasten waar we bij zaten.

Vanmiddag zijn we naar het kindertehuis gegaan.
We werden opgehaald door een taxi. De autospiegels waren met tape vastgeplakt. De taxichauffeur was een aardige sikh met een prachtige tulband. Achter aan zijn broek hing een dolk. Tijdens de rit was hij druk met zijn telefoon in de weer. Maakt niet uit want regels zijn er geloof ik niet. Iedereen toetert en haalt elkaar links en rechts in. Met z'n drieën op de motor. Heel normaal hier. En een helm draag je alleen als je er een hebt. Riksja's met zoveel mogelijk mensen er in gepropt. Je kijkt je ogen uit. Ook veel arme mensen langs de weg met alles war ze waarschijnlijk bezitten.

De ontvangst in het kindertehuis was heel hartelijk. Fijn om daar weer te zijn. We werden begroet met een bloemenslinger, een stip op ons hoofd met rijst er op geplakt en roze bloemblaadjes op ons hoofd. Daarna kregen we een beker chai. Indiase thee.
We hebben lang met Jim gepraat. Daarna heeft zijn vrouw Vandana ons alles laten zien. Ze vangen nu 100 kinderen op. Wezen of kinderen uit een ouder gezinnen. Na schooltijd komen ze daar voor extra educatie. Ook zijn er groepen die al wat verder zijn en voor kapper leren of om zelf kleren te maken. Als er kinderen goed kunnen leren wordt er gekeken wat de mogelijkheden zijn en kunnen ze studeren. Naast de opvang voor de kinderen na school heeft Jim ook een aantal social workers in dienst. Daarnaast geeft hij lezingen in heel het land. Waarschijnlijk gaan we morgen nog een keer langs. We hebben gevraagd waarmee we kunnen helpen. Hij gaat overleggen met de staf en stuurt ons in de loop van de avond een app.

1. Dirk en Elly Haasnoot:
    22 oktober 2018
    Wat een geweldig begin van deze gave vakantie!! Leuk de foto's!!!😉
  2. Marlène:
    22 oktober 2018
    Ik hoop nog veel mooie ervaringen te lezen. De start van jullie blog is er 😁
  3. Cocky:
    22 oktober 2018
    Heel veel genieten he samen zodat t een onvergetelijke reis wordt. Gr Cocky en Ton
  4. Kim:
    22 oktober 2018
    Een mooie start van een prachtige reis! Wij blijven jullie volgen. Veel plezier nog. Liefs Kim, Koen, Lucas en Rianne
  5. Annelies Meijer:
    23 oktober 2018
    Mooie start. De hectiek van het land haalt je altijd in. Er is veel te beleven, de geuren de prachtige kleuren van de kleding . Geniet van alle indrukken en vooral neem de tijd om er van te genieten met elkaar als gezin !
  6. Anita:
    23 oktober 2018
    Wat een hoop indrukken zo aan het begin van de reis,zeker voor de kids.
    Geniet nog lekker van al het moois wat nog komen gaat.