Tempels van Khajuraho

4 november 2018 - Khajuraho, India

Vanmorgen vroeg werden we in het hotel al opgewacht door de plaatselijke vertegenwoordiger van het reisbureau in India. In elke grote plaats komt er een vertegenwoordiger even naar het hotel voor een praatje en dat is het.

Gisteren stond hij al klaar. Toen we nog onderweg waren had hij al verschillende keren naar de chauffeur gebeld met de vraag waar we bleven. Gisterenavond zagen we hem voor de eerste keer. Klein mannetje met nette broek en bloes. Daar boven een vies versleten honkbalpetje. En kleine afgesleten rode tandjes. Hij praat zo snel Engels dat we er bijna nooit iets van kunnen maken. Een druk persoontje ook. Even snel vertelde hij wat hij allemaal kon regelen en wat er te zien was. Voor de tempels kon hij een gids regelen voor 1600 roepies.

Vanmorgen stond hij er dus weer. Of we hem even 7000 roepies wilden geven. Omdat we een dag eerder hier zijn aangekomen was ons verteld dat we deze extra nacht wel moesten betalen.
Geen probleem, maar dan wel aan het hotel. Nee dat kon niet. Het moest cash aan hem worden betaald. Dan gaan er bij ons allerlei bellen rinkelen, dus ik vertelde hem dat ik alleen met een creditcard kon betalen en dat bij het hotel zou doen. Ineens zei hij dat hij het hotel wel een mail zou sturen, dat wij het rechtstreeks zouden betalen en dat het in orde was. Soms zijn de dingen zo geregeld.

Naar de tempels. We zijn benieuwd. Inmiddels weten we dat in de kamasutra beelden zijn verstopt en je wel moet zoeken.
Dan is een gids handig. En laten die nu altijd bij de ingang staan. 1300 roepies vroeg de gids. Dat betalen we niet. Zelfs bij de Taj Mahal hebben we maar (na afdingen) 700 betaald. Volgens de gids kon het niet anders want een deel ging naar de regering en er stond inderdaad een groot bord met daarop 1365 roepies. Dan begint het onderhandelen. Nog even aan onze chauffeur gevraagd of een gids nodig is, maar hij hield zich op de vlakte. Ondertussen was er al bijna een opstootje ontstaan en verzamelden zich mensen om ons heen. Uiteindelijk heb ik gezegd dat we niet meer dan 700 betalen en we zijn doorgelopen.

Hij liep gewoon mee. Nog een keer duidelijk gezegd in Jip en Janneke taal dat dit ons bod is en niet meer. En toen was het goed. Als we tevreden waren, mochten we meer geven, zei hij.

Aan het loket kaarten gekocht en gekregen. Deze moesten we meteen weer afgeven aan iemand anders die er gewoon naast zat. En deze persoon knipte er gaatjes in. Zo gaat het hier wel vaker. Weer door een detectie poortje en een tassencontrole. Deze keer mocht mijn kauwgom er in blijven.

Op naar de eerste tempel. Prachtige gebouwen. De tempels zijn gebouwd tussen 859 en 1050. Toen was hier de hoofdstad van het Chandellarijk. Eerst waren er 80 tempels met een muur er omheen. De stad werd in de 12e eeuw verlaten en toen overwoekerd. Pas in de 19e eeuw werden de tempels ontdekt. Nu zijn er nog 22 in redelijke staat.

Je vraagt je af hoe ze dat ooit gemaakt hebben. Wie bedenkt dat? En natuurlijk waarom er zulke voorstellingen zijn verstopt. Kamasutrastandjes, met dieren en groepsex. Alleen klopten de verhoudingen niet helemaal, want een paard en olifant waren bijna net zo groot als de mensen.

Maar goed dat we een gids bij ons hadden, anders hadden we het misschien niet allemaal kunnen vinden. Met het licht van zijn oude telefoontje scheen hij op de afbeeldingen. Zelf moest hij overal ook nog erg om lachen.

Hij vroeg ook nog of wij de kinderen gingen uithuwelijken, of dat ze zelf mochten kiezen. Boedserieus.

Het was echt heel heet. En ook deze tempels hadden weer enorm hoge traptreden. Zo hoog dat ik gewoon van achteren uit m'n, made in China broek ben gescheurd. En niet zo'n beetje ook. Gelukkig kwam ik daar in het hotel pas achter.

De middag hebben we heerlijk bij het zwembad doorgebracht. Weer als enige gasten. Wel lekker rustig. De eekhoorntjes renden heen en weer en we hebben veel verschillende vogels gezien.

Het kleine mannetje met de pet (zijn naam was echt niet te verstaan) zou ons vanavond met de chauffeur weer ophalen om naar een dansvoorstelling te gaan. Hij was al vroeg in het hotel en begon weer hele, bijna, onverstaanbare verhalen te vertellen. Maar wat ik wel begreep is dat er bij de andere tempelgroep in het dorp er voor 3 maanden een goeroe zit. Deze man is naakt en wordt als een God aanbeden. Er schijnen in het dorp verschillende hotels vol te zitten met Hindoe's die speciaal voor deze man zijn gekomen. Enthousiast verteld hij dat hij gisteren ook was gaan kijken. Inmiddels was de rest alweer ergens anders en zat ik met petje nog op de bank in de lobby. Hij pakte zijn telefoon om de foto's te laten zien. Zag ik toch drie poedelnaakte mannen (de goeroe in het midden) met allemaal mensen er omheen! Alsof het allemaal heel normaal is.

Gelukkig waren we al snel bij het kleine theater waar de voorstelling zou zijn, want de man met de pet bleef maar roepen dat we zo'n Nice family waren en had besloten om mij Hindi te gaan leren. Hij zei wat en dan moest ik het nazeggen. En daar had ik helemaal geen zin in. Zoals gewoonlijk was ik weer de pineut. Ook als er een gids een lang en ingewikkeld verhaal verteld haakt de rest af en ben ik het slachtoffer. Zie er dan maar eens vanaf te komen.

De dansvoorstelling was erg leuk. Er werden dansen uitgevoerd vanuit verschillende delen van India met daarbij de bijbehorende kleding. Petje had de beste plaatsen voor ons geregeld; zei hij. We konden op de derde rij aanschuiven. Hij vertelde er nog wel bij, dat als de voorstelling was begonnen, we overal konden gaan zitten waar we wilden.

Morgenvroeg gaan we met een jeep naar een canyon hier in de buurt, ook een jungletocht maken en een dorpje bezoeken. Ik ben benieuwd.

p.s. petje gaat mee

1. Karin:
    4 november 2018
    Mooi verhaal weer. Je maakt heel wat mee in India hè.
  2. Fam. Meijer:
    5 november 2018
    Inderdaad. Elke dag weer 😁
  3. Theo:
    7 november 2018
    Echt gaaf. En je kan altijd nog van beroep veranderen Kaatje. Verhalen verteller of zo!