Jaipur the pink city

26 oktober 2018 - Jaipur, India

Vanmorgen vroeg op stap met een gids. Om het oude centrum staat een stadsmuur en er zijn 7 toegangspoorten. Een daarvan mag alleen gebruikt worden door de koninklijke familie. Er staat de hele dag een man bij de poort om dit in de gaten te houden. De koning, een jongen van 20, woont nog in het paleis. Hij heeft alleen de titel maar verder geen macht.
Als eerste gaan we naar het paleis der winden. Hawaï Mahal. Het bekendste gebouw van Jaipur. Hier konden de haremvrouwen achter de ramen naar de optochten en parades kijken zonder gezien te worden. Eigenlijk is het heel ondiep. Het is een onderdeel van de stadspoort.
We rijden richting het Amber fort. Omdat wij niet per olifant naar boven willen, nemen wij onder aan de weg een jeep. Er staan heel veel jeeps te wachten. Toen wij langs de weg stonden te wachten zaten er overal slangenbezweerders op de grond. Bij de eerste geluiden schoten de cobra's meteen naar boven. Ik zag dat een van de slangenbezweerders vlak bij ons ging zitten en de slang kwam naar boven. Hij kreeg van niemand aandacht. Hup de deksel er op en hij liep weg. Ik dacht nog : waar is die slang? Die had hij heel snel met mandje en al in een plastic zak gedaan.

Natuurlijk is het weer druk op de weg. Gisteren verbaasde ik me nog dat je nooit aanrijdingen ziet. Hoe druk het ook is, iedereen weet door de drukte heen te komen. Ineens worden wij van achteren door een auto aangereden. Gelukkig niet hard. Onze gids sprong uit de jeep om de schade te bekijken. Dat viel mee. De mensen in de auto bleven gewoon zitten.
Boven aangekomen kwamen we eerst op een groot plein waar ook de olifanten aan kwamen lopen met de toeristen op hun rug. De olifanten liepen naar een hoge muur en lieten zich daar tegenaan vallen zodat de mensen makkelijk konden afstappen.

Eerst moet je een trap.op en dan kom je op een hoger gelegen plein. Op het plein is een overdekte ruimte met zuilen waar de keizer vroeger mensen ontving. En een gallerei met zuilen waar de bibliotheek is geweest. Door een enorme poort zijn we naar de privé vertrekken gegaan. Er was een deel voor alle jaargetijden. Bij de bouw was overal over na gedacht. Op de vloer waren ribbels in het marmer geslepen zodat je bij steile gedeelten makkelijker kon lopen. Er was een kamer van wit marmer vol met ingelegde spiegels en zilver zodat het licht van de olielampen het effect gaven van een sterrenhemel. Er was een waterkanaal dat de binnentuin van water voorzag. Ook aan een hammam was gedacht met jaccuzi en stoombad. En dat in de 17e eeuw.

Ook was er nog een oud gedeelte uit de 16e eeuw. Met 7 verblijven voor al zijn vrouwen waar hij ongezien naar toe kon gaan. Heel mooi waren de schilderwerken die nog bewaard waren gebleven. Nadat wij het fort verlieten stonden er overal jeeps te wachten en liepen de verkopers met van alles en nog wat om je heen. Wij kochten twee fluwelen tasjes met een olifant erop. Weer in het dorp aangekomen zijn we in onze bus gestapt. Onderweg zijn we og even uitgestapt bij het waterpaleis. En ook hier weer heel veel verkopers.

De volgende stop was het City place  in Jaipur. In een gedeelte woont de 20 jarige koning nog en een gedeelte is opengesteld voor het publiek. Toen bleek dat wij 130 euro (inclusief studentenkorting) moesten betalen, hebben we er maar vanaf gezien.
Vlak daarbij waren heel veel shops. Kleine winkeltjes die aan de buitenkant van de stadsmuur lagen. De gids die natuurlijk het City place en het bijgelegen museum in gedachten had, ging nu samen met ons shoppen.
Al snel hadden we de straatverkopers om ons heen.
Een jongen volgehangen met trommels liep de hele tijd met ons mee. In een winkeltje hebben we wat kleren gekocht. Voor een derde van de eerste prijs, maar nog heb ik het gevoel teveel te hebben betaald. Overal werd aan de muur gewerkt om het te restaureren lange bamboepalen worden aan elkaar geknoopt met touw en in de lengte knopen ze twee palen. Daar lopen ze overheen.
Tussen de werkmensen schieten de apen door.
Bij de winkels was ook een jongen schoenen aan het poetsen. Daar hebben we ook de witte Nikes laten poetsen voor een goede prijs. Hij deed erg zijn best en kreeg van een man twee keer een schoon lapje toegegooid. De schoenen zijn een klein beetje schoner geworden.
Manlief kreeg nog een knipoog van een passerende Chinees die een veel te witte foundation op had en zijn wenkbrauwen had ingekleurd. We hebben veel bedelaars gezien. Vrouwen met kleine baby's op hun arm. Kinderen die hun hand naar hun mond brengen omdat ze aangeven honger te hebben
Maar ook mensen met een paar vieze lappen om zich heen die gewoon boven op een smal muurtje liggen te slapen of gewoon op de grond. Morgen naar Rathamborepark om tijgers te spotten.
Helemaal vergeten te schrijven. Eergisteren hebben we gehoord dat een moeder tijger met twee jongen is ontsnapt en daar ergens rond loopt...

1. Dirk en Elly Haasnoot:
    26 oktober 2018
    WEER leuk om te lezen! 👍