Jaipur

25 oktober 2018 - Jaipur, India

Na een lange rit achter in de middag aangekomen. Wat een belevenissen weer. We reden nog een stuk op een snelweg met een stuk of 8 banen. En tot je verbazing rijden daar ook gewoon fietsers. En langzaam rijden ze hier niet hoor. Ook kregen verschillende chauffeurs nog ruzie toen ze onderweg zich moesten melden omdat we in een ander gedeelte van India kwamen. Gelukkig kwam onze chauffeur weer heelhuids terug. Vlak voor Jaipur veranderde het landschap. Het is hier heel anders en erg mooi. We hebben weer veel gezien langs de weg. Apen, veel kamelen, ossen, paarden, varkens en de eerste olifanten. Bijzonder hoor als je ineens door een olifant wordt ingehaald. We zagen ook een paleis in het water. Het is niet meer te bereiken omdat er een meer omheen is ontstaan en natuurlijk het Amber fort. Daar gaan we morgen heen. Vanavond zijn we met onze chauffeur weer in het centrum van Jaipur geweest op zoek naar een mooie sari en sjaals. Hij stelde voor om eerst in een toeristenwinkel te gaan kijken. Daarna zou hij ons meenemen naar een winkel waar alleen de plaatselijke bevolking komt. De toeristenwinkel had allerlei demonstraties. Tapijtenknopen etc. En voor dat je het weet sta je in een grote ruimte waar ze allerlei tapijten, die je helemaal niet wilt, voor je voeten uitrollen. Een mannetje of drie was er druk mee. En ik moest er elke keer van die man met mn blote voeten overheen lopen. Ondertussen hadden ze de deuren dicht gedaan en bleven ze maar zeggen dat je het niet hoefde te kopen. Uiteindelijk maar gewoon weggelopen. Bij de sari's was her niet anders. In no time lagen er prachtige sari's op tafel en werd er een bindi op het voorhoofd geplakt. En ik maar denken, hoe komen we hier weg. Inmiddels was er een hele grote groep toeristen gekomen en konden we wegsluipen.
Daarna zijn we naar de 'gewone winkel gegaan waar we door 5 mensen werden geholpen. De sari wordt gemaakt en morgen bij het hotel afgeleverd.
Het hotel is schitterend. Het is een heritgae hotel. Buiten grote gouden deuren met daaromheen schilderwerk in een bloempatroon. Overal beelden, oude schilderijen en schilderwerk. Je voelt je zo even de maharadja van Rajasthan... of zijn vrouw dan...