Lange rit vandaag

27 oktober 2018 - Ranthambore National Park, India

Gisteren een leuke dag gehad in Jaipur. Het prachtige Amber fort en ook het shoppen met onze gids die zo enorm op George Cloony leek(alleen bruiner) dat wij hem al snel George noemden en hij ook nog luisterde. Gisterenavond op het dak van het hotel gegeten met een prachtig uitzicht over Jaipur en het verlichte Amber fort in de verte. Er was muziek en dans uit Rajasthan. Mooi om de meisjes te zien dansen met hun kleurige wijde rokken met spiegeltjes.

Vanmorgen om 10 uur uit het hotel vertrokken. Het was echt prachtig met mooie muurschilderingen en enorme foto's van de maharadja en zijn familie, maar we voelden ons wel een beetje opgesloten. Geen tuin, buiten het hotel kon je niet echt voor een ommetje en er zat een net voor ons piepkleine balkonnetje en boven het inpandige zwembad. Wel leuk, toen we bij het zwembad zaten, waren er apen waarvan een kleintje telkens in de lamp bungelde.

Ik dacht dat we vandaag een rit van 2 uur voor de boeg hadden, maar uiteindelijk hebben we er 5 uur over gedaan om in het hotel in Ranthambore te komen. Volgende keer maar even vragen hoe lang de rit duurt. Het was wel fijn om uit de stad te zijn. In het centrum van Jaipur was het verschrikkelijk druk. Vijf dagen in de drukte is wel genoeg. Gisterenavond werd precies om 6 uur de sari gebracht. Hij staat prachtig. Er werd nog wel even gevraagd of we nog meer wilden kopen.

Veel gezien onderweg. Natuurlijk heel veel koeien, die gewoon overal lopen/staan, maar ook geitenhouders met hun groep geiten. Onderweg in de dorpjes zag je overal groepjes mannen bij elkaar zitten. Je vraagt je af of ze dat de hele dag doen. Of ze lagen op zo'n laag bedje met van die brede banden om op te liggen.
Ook zagen we onderweg veel vrouwen met takkenbossen of andere dingen op het hoofd, de was doen of water halen bij een waterpomp.

Prachtig om alle vrouwen in de gekleurde sari's te zien. In de stad zag je ook andere kleding, maar op het platteland is het allemaal vrij traditioneel.
Ook waren er veel mannen in een witte dhoti. Dat is een wit shirt, een soort lappen om het middel als een soort broek en op hun hoofd een tulband. Net zoals Ghandi vroeger droeg.
De chauffeur van ons busje vertelde dat hij thuis ook 6 koeien heeft. Die lopen de hele dag buiten vrij rond en komen elke avond thuis om gemolken te worden. Hij woont ergens op het platteland tussen Delhi en Jaipur.

Hij heeft ons gelukkig weer veilig naar het hotel gebracht, terwijl hij onderweg heel druk met zijn telefoon bezig was of mee zong met de Hindi liedjes die hij via zijn oortjes luisterde.
Vanavond zijn we nog naar een winkel geweest waar alleen producten worden verkocht die vrouwen maken.
De prachtigste kleden met de hand geborduurd. Ook mooie schilderijen van tijgers op zijde geschilderd. Het hotel is prachtig. Er is een grote tuin met links en rechts hoge palmbomen en een heerlijk zwembad. Net gegeten in het hotel. Het was heerlijk. Morgenochtend om 5 uur uit bed voor de tijgersafari.