Yes! Tijger gespot

28 oktober 2018 - Ranthambore National Park, India

Vijf uur vanmorgen werden we door de receptionist wakker gebeld. Super vroeg want om 6 uur kwam de jeep ons ophalen om naar Ranthambore National Park te gaan
Gelukkig niet ver van ons hotel. Onderweg haalden we nog twee Engelsen op. Bij de ingang van het park stonden tientallen hindu's te wachten. Het was een kleurig geheel met alle mooie sari's.

Ooit waren er in India 40.000 tijgers. In 1972 waren er nog maar 1800 over. Toen heeft het WWF, onder leiding van prins Bernhard, verschillende projecten opgestart om de tijger te behouden. Ranthambore National Park werd toen opgericht. 400 km2 natuurgebied waar inmiddels tussen de 60 en 65 tijgers leven. Maar ook jachtluipaarden, moeraskrokodillen, samburs (lijkt op een paard/hert), antilopen, herten, apen, hyena's, veel slangen, zwijnen en de mooiste vogels.

Het park is genoemd naar Ranthambore fort. Een groot fort van 1000 jaar dat 215 meter hoog op een berg staat. In het fort staat een tempel uit de 8e eeuw ter ere van de God Ganesha. Daarom waren alle Hindu's hier. Gisteren was er een feestdag ter ere van deze God, vandaar dat ze vandaag hier naar de tempel kwamen. Heel veel jeeps volgepropt gingen het park in maar sommige gingen ook lopen. In de afgelopen periode zijn er 5 mensen hier door een tijger gedood. Tijger T25 is toen overgeplaatst naar een ander park.
Ik vraag me af of ze weten dat het telkens dezelfde tijger is geweest??? Er is ook geen tijger gechipt.

Wij hadden een chauffeur en een gids bij ons. Twee fanatieke mannen die plankgas door het park scheurden op zoek naar de tijger. De wegen waren natuurlijk van zand en vol kuilen en met keien. Al snel zag hij verse pootafdrukken. Aan de hand van het gevolgde spoor kon hij aangeven in welk gebied de tijger moest zitten. In het begin best spannend, maar als het lang duurt dan raak je er aan gewend. Ondertussen zagen we heel veel vogels en herten.
In totaal zagen we drie keer een spoor en zijn we heel veel waterplassen langs gereden maar nergens een tijger.

Een aantal keren werd de jeep stilgezet en dan werd er geluisterd. De gids vertelde dat ze luisterden naar geluiden van de tijger maar ook naar bijvoorbeeld de apen. Deze zijn altijd daar waar de herten en antilopen zijn. Omdat ze vaak hoog in de bomen zitten zien ze de tijger aan komen en waarschuwen ze de andere dieren.

Ongeveer een half uur voor het eind stonden er een paar jeeps voor ons. De mensen waren aan het wijzen en maakten foto's. Ja hoor. In de verte lag de tijger tussen het struikgewas. Eerst zagen we hem met zijn staart slaan. Daarna stond hij op en zagen we hem duidelijk staan. De foto's staan op de fotocamera en kan ik hier jammer genoeg niet bij plaatsen.

Heel bijzonder om de tijger in vrijheid in zijn eigen leefomgeving te zien.
Na vier uur in de jeep hobbelen waren we blij dat we even heerlijk bij het zwembad konden liggen.

Niet voor lang want om kwart over twee werden we opgehaald voor nog een jeepsafari.

Vanmorgen reden we door heuvelachtig gebied. Soms door het bos, soms door een steppe achtig gebied. Het was prachtig. De rit in de middag ging de andere kant op. We reden al snel door het dichte regenwoud. Overal.lianen aan de bomen en hier staat ook de dikste Banyanboom van India. Dat is een boom waarvan de wortels weer nieuwe stammen vormen. Dit regenwoud met soms diepe kloven en overal stenen en riviertjes waar we doorheen moesten deed ons denken aan Jungleboek.

Deze chauffeur reed een stuk.langzamer en de gids vertelde over alle dieren die we zagen. Ook nog drie flinke Moeraskrokodillen en een groot slangenspoor. Het was ook leuk.om de groepen apen te zien
Na weer 4 uur hobbelen reden we het park uit. Gelukkig hadden we vanmorgen meer geluk.

1. Theo:
    30 oktober 2018
    Mooie foto, s. Ik heb wel het idee dat jullie na dit avontuur 4 weken moeten bij slapen, en ontschudden. Maar deze natuur lijkt het allemaal zeker waard. Houd je knie zich goed?